måndag 21 november 2011

Twilight

Författare: Stephenie Meyer

Bella Swan flyttar till Forks en relativt tråkig stad i Washington. Klimatet består mestadels av regn och kallt väder vilket inte är en stor hit hos Bella som kommer från Phoenix. Hon får nästan direkt några kompisar som vill vara med henne, men när hon ser Edward för första gången blir hon direkt intresserad av honom och hans familj. Efter några dramatiska händelser inser hon att allt inte riktigt är som det verkar med Familjen Cullen.



Boken utspelar sig i nutid i staden Forks, Washington. Vi får följa Bella Swan, en lite tafatt tjej som flyttar in hos sin pappa i Forks. Hon träffar där ett par nya vänner. En dag får hon se Cullen-barnen, fem otroligt vackra människor, varav en heter Edward. Edward verkar verkligen avsky Bella och hon förstår inte varför. Trots detta verkar han alltid dyka upp när hon behöver bli räddad.
Efter en rad otäcka händelser, och efter att hon läst på lite listar hon ut vad han verkligen är, en vampyr. Hon dras genast in i en värld som hon inte ens var medveten om.
Språket i boken är bra, fast en del ord kändes lite fel eftersom Vampyrerna har en tendens att prata på ett litet gammalmodigt sätt som funkar bättre i engelskan.

Min åsikt är att böckerna har totalförstörts av filmerna. Karaktärerna är så förstörda och annorlunda. Men jag är ju inte här för att recensera filmen! Jag gillar boken, det gör jag men det finns bättre böcker, t ex hush hush. Boken har många olika karaktärer som jag gillar, mina favoriter är nog Jasper och Victoria och det är nog dom som får mest rättvisa i filmen. Det är så tråkigt för att det hade kunnat vara en sådan fantastiskt bra historia om en blodtörstig vampyr som faller för en flicka som lever nära döden alltså en riktigt skrämmande spännande bok, men så blir det ju inte riktigt. Boken har ändå en speciell plats i min bokhylla eftersom det var den första, fantasy-ungdomsbok som jag läste, och det var en fin början som jag tycker att fler borde få upptäcka. Så ta lite tid till att läsa boken!

Språk: 3/5
Berättelse: 3.5/5
Bokomslaget: 4/5
Boken: 3.5/5

Köp den på:
svenska - adlibris eller bokus
engelska - adlibris eller bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar