måndag 20 februari 2012

Catching Fire

Catching FireFörfattare: Suzanne Collins

Katniss trodde att en vinst i Hungerspelen var lika med framgång, lycka och berömmelse, men istället skulle det bara leda till fruktan och att hon blev ökänd. Huvudstaden är inte nöjd med henne. Hennes prestationer på arenan har gjutit mod i rebellstyrkorna - och i takt med att upproret växer sig starkare, ökar också riskerna för Katniss och de hon älskar - inklusive de två killar som slåss om hennes gunst. Varje val hon gör får ödesdigra konsekvenser. Och det är då huvudstaden blottar sin slutgiltiga fälla...


Herregud! Jag blir sällan så här fast i en bok. Som jag har sagt i tidigare inlägg så är den fantastisk, språket (Jag har ju läst den på engelska om ni missat det!) är lätt att förstå och boken slukar upp en tills man blir ovetandes om omvärlden. Katniss, Peeta och Haymitch är alla otroliga karaktärer som lever i en hemsk men otrolig värld.
Jag läste om hur Suzanne kom på serien och Hungerspelen, det var så att hon tittade på tv och på en kanal såg hon ett program där  folk tävlade mot varandra och på en annan var det bilder på invasionen i Irak, de två började smälta ihop och bildade Hungerspelen- det är fantastiskt hur våra hjärnor arbetar.
”Catching Fire” en en utav få uppföljare som faktiskt lyckas vara bättre än sin föregångare. Det är en riktig bladvändare som får en att säga ‘bara en sida till’. Det enda som jag kan säga är ett pyttelitet minus är att ibland hände det så mycket att det blir det svårt att hänga med, men boken klättrar ändå upp på en förstaplats på min bok-topp-lista.

Språk: 5/5
Berättelse: 5/5
Bokomslaget: 5/5
Boken: 5/5

Köp den på:
svenska - Adlibris och Bokus
engelska - adlibris eller bokus!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar