måndag 12 mars 2012

Mockingjay

Mockingjay (inbunden)Författare: Suzanne Collins
Rebellerna har gjort uppror. Katniss är räddad. Distrikt 12 ligger i ruiner. Peeta är kvar i huvudstadens våld. Finns verkligen distrikt 13? Kommer Katniss och Peeta att återförenas eller tar huvudstaden Peeta från henne. Var är hennes mamma och lillasyster? Och vilka andra från distrikt 12 har undkommit?

Detta är den tredje och sista boken i hungerspelen-trilogin (tidigare böcker: Hungerspelen, Fatta eld) den utspelar sig, likt de andra, i framtiden där Amerika har blivit diktaturen Panem. Skillnaden från de andra böckerna är att denna inte utspelar sig i en arena utan i ett krig. Vi fortsätter att följa Katniss, som inte längre har ett hem. Hon blev räddad ur sitt andra Hungerspel medan Peeta blev tagen av ”the Capitol” (huvudstaden). Nu står hon inför ett val, att bli rebellernas Mockingjay eller inte.

Jag läste boken på engelska, vilket jag rekomenderar, jag tycker att språket var enkelt att förstå och det var inte många ord man behövde slå upp. Jag gillar böcker som är skrivna i jag-form därför att jag tycker att man blir mer som en delaktig person i handlingen då.

Jag älskar denna trilogin! Denna bok är välskriven och oförutsägbar, man vet aldrig vad som kommer att hända på nästa sida. Det var många dödsfall som jag inte hade räknat med men som gjorde historien mer verklig, speciellt eftersom boken handlar om ett revolutionskrig. Slutet ger mig verkligen ett avslut på historien, jag känner inte att jag lämnas med frågetecken.
Det är bra att det är Suzanne själv som skriver manuset till filmen, då kanske den inte blir lika förstörd som andra böcker har blivit i filmskapandet.
Jag tycker verkligen att detta är en bok(serie) alla borde läsa ung som gammal!

Språk: 5/5
Berättelse: 5/5
Bokomslaget: 5/5
Boken: 5/5

Köp den på:
engelska - Adlibris eller Bokus
svenska - Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar