onsdag 8 augusti 2012

The Iron King


The Iron King
Författare: Julie Kagawa
Serie: The Iron Fey #1
Utgiven: 2010
Sidantal: 363

Jag flög fram genom skogen medan grenarna piskade mitt ansikte. Bakom mig hörde jag kvistar som knäcktes, morranden och svordomar. Varje andetag brände som eld men jag tvingade mig att fortsätta springa, för jag visste att om jag snubblade eller föll skulle jag dö.

MEGHAN CHASE har ett hemligt öde ett som hon aldrig kunnat föreställa sig

Det har känts som att något varit lite udda med Meghan ända sedan hennes pappa mystiskt försvann tio år tidigare. Hon har aldrig riktigt passat in i skolan, eller i hemmet. När en mörk främling börjar betrakta henne på avstånd, och hennes bäste vän blir märkligt överbeskyddande, inser Meghan att något är på väg att hända.

Men hon hade aldrig kunnat gissa sig till sanningen: att hon är en mytisk älvkonungs dotter och en pjäs i ett blodigt krig. Meghan kommer nu att få reda på hur långt hon är beredd att gå för dem hon älskar, och för att stoppa en ondska som ingen magisk varelse någonsin vågat sätta sig upp emot.

Och hon kommer också att få veta hur det känns att finna kärleken i en ung prins som hellre vill se henne död än låta henne komma honom nära.

Detta är en bok som utspelar sig i nutid, fast mestadels i ett modernt, gammaldags älvland. Meghan är på jakt efter sin bror som blivit kidnappad och förd till älvlandet.
Meghan är lite annorlunda och hon känner ofta att hon inte passar in, förutom med sin bästa vän Robbie. Hon ska precis fylla sexton, en ålder då drömmar slår in, hon förväntar sig inte något spektakulärt men det som händer den dagen är större än hon kunnat ana.
Meghan är en omtänksam, tuff tjej. Det viktigaste enligt henne är familjen och vännerna.
Julie Kagawas skrivsätt älskar jag, hon är en klar favoritförfattare. Hon skriver på ett sätt som intresserar och engagerar. Det är som en blandning av Twilight och Alice i Underlandet, fast bättre, mer underhållande och med älvor!

Jag gillade, nej älskade, denna boken. Jag var skeptisk till en början, jag hade läst ”mer än  ögat ser” och älvor tyckte jag inte riktigt var min grej, men efter den här fattar jag grejen. Efter att jag läst ”the Immortal rules” där killen absolut inte är någon bad-boy så var jag lite orolig att jag inte skulle gilla Ash, att han skulle kännas tillgjord... Jag kan nu i efterhand säga att jag totalälskar Ash! Jag visste aldrig hur han tänkte eller kände, utom i några få undantag. Boken hade många tvistar och jag kunde inte ens gissa hur den skulle sluta!

The Iron King (Järnkonungen) är mycket bättre än många böcker och enligt mig den bästa inom älv-kategorin. Jag rekommenderar den för folk som gillar twilight och hush hush. kanske man skulle vara tonåring också!

Språk: 5/5
Berättelse: 5/5
Bokomslaget: 4.5/5
Boken: 4.5/5


Köp den:
på svenska - Adlibris eller Bokus
på engelska - Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar