söndag 9 september 2012

Glashuset

GlashusetFörfattare: Rachel Caine
Serie: Vampyrerna i Morganville #1
Utgiven: 2006
Sidantal: 311

När Claire Danvers kommer till Morganville för att plugga på college tror hon att hennes största problem är de brutala tjejerna i elevhemmet. Men det visar sig snart att det finns mycket värre ­saker i Morganvilles nattmörker. Staden är sedan länge ett högsäte för vampyrer och det är de som är den verkliga makten bakom allt som sker i området. Den som inte har en vampyrs beskydd är ett vandrande mellan­mål och ingen lyfter på ögonbrynet om några av collegets studenter "försvinner".
Claire lyckas hitta vänner och skydd i Glashuset tillsammans med tre andra udda karaktärer: gotharen Eve, ­rebellen Shane och den mystiske Michael som försvinner varje morgon och dyker upp igen vid solnedgången. Men frågan är om ens deras gemensamma krafter är nog för att hålla dem vid liv tills solen går upp?


Morganville är en stad som ser helt vanlig ut på utsidan men den är inte så fantastisk på insidan. Här härjar vampyrerna och som människa får man vara på sin vakt!
Claire flyttar in i Glashuset efter att hon blivit mobbad (och här pratar vi inte om lite mobbad, utan misshandel och blivit livshotad!) där hon träffar tre lite udda personligheter. Hon lär sig rätt så snart att det inte är så tryggt i staden utan att man kanske faktiskt ska vara rädd för mörkret.
Orginalspråket är engelska men jag tycker att det funkar att läsa den på svenska. Den är lite mystisk och mörk boken och du vet inte riktigt vad som ska hända när du vänder blad. Språket är inte fantastiskt men det drar in dig i boken. Jag gillar att den är lättläst och att vampyrerna faktiskt är farliga och blodtörstiga!

Vampyrer. Vad ska man säga? Även om dom har blivit uttjatade om och om igen så drar vi oss till dom!
Jag gillar boken. Det var aningens trög till en början och det var svårt att komma in i den så blev den bättre. Jag gillade karaktärerna även om dom kanske inte är så verkliga så är dom rätt kul att läsa om. Boken underhåller mig, vilket jag inte förväntade mig.
Början var trög, mitten var bra och slutet var spännande! Alltså jag gillade slutet bäst. Det var inte vad (eller hur) jag förväntade mig att boken skulle sluta men det var ett bra slut och det var det som gjorde att jag vill läsa nästa bok!

Denna bok är en sådan som går snabbt att läsa och som man skulle kunna läsa en regnig dag. Den rekommenderas till vampyrälskare och annat fantasy-folk. Ge boken en chans för den kanske kommer att överraska dig!

Språk: 3/5
Berättelse: 3.5/5
Bokomslaget: 4/5
Boken: 3.5/5

Köp den:
på svenska - Adlibris eller Bokus
på engelska - Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar