söndag 30 september 2012

The Unbecoming of Mara Dyer

The Unbecoming of Mara Dyer
Författare: Michelle Hodkin
Serie: Mara Dyer #1
Utgiven: 2011
Sidantal: 452

Mara Dyer doesn’t think life can get any stranger than waking up in a hospital with no memory of how she got there.

It can.

She believes there must be more to the accident she can’t remember that killed her friends and left her mysteriously unharmed.

There is.

She doesn’t believe that after everything she’s been through, she can fall in love.

She’s wrong.



Boken är i nutid och utspelar sig i Florida, USA, där vi möter Mara Dyer en tjej som varit med om en otroligt hemsk olycka som tog död på hennes två bästa vänner och hennes pojkvän, medan hon lämnades helt utan skador. Men hon var ändå inte helt välbehållen. Efter att ha varit medvetslös i ett par dagar efter olyckan vaknar hon och har då inget minne av vad som har hänt henne eller hennes vänner.
Mara känns verklig, trovärdig. Hennes reaktioner till saker och ting gör att hon framstår som en normal människa. Man märker redan i början att det är något som inte står riktigt rätt till med Mara och det får mig att bli ännu mer intresserad av henne.
Bokstavligen talat så var jag fast i boken från början. Första sidan. Boken har en så unik handling som inte ens snuddar vid något jag läst tidigare. Det är en blandning av skräck, romans, mysterier, deckare och en gnutta fantasy.

Jag ljuger inte när jag säger att jag hade höga förhoppningar på denna bok. Jag hade läst så otroligt många hyllningar och det gjorde att jag både ville läsa boken och var lite rädd för att läsa boken. Jag blev inte besviken. Mara Dyer är en ny favoritkaraktär eftersom hon är så tragisk men ändå så stark. Jag gillar att hon inte är en blyg liten ’jag-är-som-alla-andra-fast-ändå-speciell-tjej’ som är liten och svag och som blir helt omedvetet besatt av sin nya supervackra pojkvän.
Jag gillar skräcken i historien, det lilla spöklika som smyger sig på en, nu när jag tänker efter så är detta en riktigt läskig bok. Mysterierna hopar sig i boken och du får inte svar på allt direkt.
Jag har inte direkt bestämt mig om fantasyn i boken. På det planet hade jag nog gillat det mer om Mara var unik. Jag gillar hur hon vacklar mellan verklighet och det overkliga, hur man inte riktigt är säker på att hon är vid sitt sunda förnuft eller om hon är helt galen.

Jag rekommenderar denna till dig som gillar skräck, mysterier, romans som inte har övertaget i boken. Ja, till dig som gillar lite av vart. Detta är en bok som kommer hålla dig vaken, en bok som du inte kan lägga ifrån dig, en bok som kommer att beröra dig!

Språk: 5/5
Berättelse: 4/5
Bokomslaget: 5/5
Boken: 4/5



Köp den:
på engelska - Adlibris eller Bokus

1 kommentar:

  1. Svar: Vad roligt att du gillar Mara Dyer :D Ja, usch vad jag längtar efter bok 2! Och jag tycker definitivt att du ska gå på Bokmässan nästa år :)

    SvaraRadera