torsdag 20 december 2012

Alice in Zombieland

Alice in Zombieland (The White Rabbit Chronicles, #1)Författare: Gena Showalter
Serie: White Rabbit Chronicles #1
Utgiven:
Sidantal: 405

Had anyone told Alice Bell that her entire life would change course between one heartbeat and the next, she would have laughed. From blissful to tragic, innocent to ruined? Please. But that’s all it took. One heartbeat. A blink, a breath, a second, and everything she knew and loved was gone.

Her father was right. The monsters are real….

To avenge her family, Ali must learn to fight the undead. To survive, she must learn to trust the baddest of the bad boys, Cole Holland. But Cole has secrets of his own, and if Ali isn’t careful, those secrets might just prove to be more dangerous than the zombies…
 
I wish I could go back and do a thousand things differently.
I'd tell my sister no.
I'd never beg my mother to talk to my dad.
I'd zip my lips and swallow those hateful words.
Or, barring all of that, I'd hug my sister, my mom and my dad one last time.
I'd tell them I love them.
I wish... Yeah, I wish.

Alice Bell är en vanlig tjej med en vanlig lillasyster, en ganska normal mamma och en väldigt ovanlig pappa. Hon lever ett hyfsat normalt liv ända tills en olycka dödar hennes familj, då är hon inte så vanlig längre.
Alice är en väldigt tuff tjej, hon låter sig inte slås ner av folk utan hon kämpar tillbaka. Med en rapp käft börjar hon på en ny skola. Hon får snabbt en ny bästis, Kat, som älskar att hon inte låter sig köras över av skolans drottning, Mackenzie.
Min favoritkaraktär är Kat, hon får en och le samtidigt som du känner ett djup i karaktären. Hennes relation med Frosty är även en utav mina favoriter.
Jag gillade berättelsen, även om den var lite rörig ibland. Boken var inte jätte-lättläst, det fanns vissa ord som man inte förstod, men även sådana man förstod i sammanhanget. Men om du tänker börja läsa lite på engelska är inte detta en bok du ska börja med!
Boken är i jag-perspektiv, ur Alice’s synvinkel, och jag kan inte säga att den är traditionellt skriven, man känns som en kompis till Alice som får läsa historien.

Jag gillar berättelsen och jag gillar karaktärerna. Jag gillar att Cole inte går från bad-boy till jag-är-världens-snällaste-pojke-och-gör-aldrig-något-dumt, han behåller det där lite farliga samtidigt som man lär känna honom.
Något som jag inte är så glad över är att kapitlen är så långa. Det gör att boken känns väääldigt lång, vilket gör att det inte känns som att du kommer någonstans.

Jag gillade denna boken, den var väldigt bra. Språket var bra, stämningen var bra. Men tyvärr blev det ingen bok som jag upp över öronen älskade. Jag kommer definitivt att läsa fortsättningen som kommer nästa år!


Språk: 4/5
Berättelse: 3.5/5
Karaktärerna: 3.5/5
Bokomslaget: 5/5
Boken: 3.5/5


Köp den:
på engelska - Adlibris eller Bokus

1 kommentar:

  1. Svar: Åh, önskar att det fanns i min med. Det är ju så fint att man nästan måste köpa en nyare utgåva bara för att ha med det i boken. ^^

    SvaraRadera