torsdag 24 januari 2013

City of Ashes

City of Ashes (The Mortal Instruments, #2)INNEHÅLLER SPOILERS FRÅN TIDIGARE BÖCKER I SERIEN!

Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments #2
Utgiven: 2008
Sidantal: 453

Clary Fray just wishes that her life would go back to normal. But what's normal when you're a demon-slaying Shadowhunter, your mother is in a magically induced coma, and you can suddenly see Downworlders like werewolves, vampires, and faeries? If Clary left the world of the Shadowhunters behind, it would mean more time with her best friend, Simon, who's becoming more than a friend. But the Shadowhunting world isn't ready to let her go — especially her handsome, infuriating, newfound brother, Jace. And Clary's only chance to help her mother is to track down rogue Shadowhunter Valentine, who is probably insane, certainly evil — and also her father.

To complicate matters, someone in New York City is murdering Downworlder children. Is Valentine behind the killings — and if he is, what is he trying to do? When the second of the Mortal Instruments, the Soul-Sword, is stolen, the terrifying Inquisitor arrives to investigate and zooms right in on Jace. How can Clary stop Valentine if Jace is willing to betray everything he believes in to help their father?


Clary och Jace försöker att hantera sina känslor nu när de vet att de aldrig någonsin kan vara tillsammans. Samtidigt som Simon försöker ta sin vänskap med Clary till en annan nivå.
Jag gillar när det kommer nya karaktärer till boken som gör att det händer saker! Det gjorde det i denna. Det nya tillskottet, som även var en av mina favoritkaraktärer i boken var varulven Maia. Hon var så äkta, kändes som en riktig person, och det var henne jag kände mest för i boken. Hon kom in bra i berättelsen och hennes relationer till de andra karaktärerna i boken kändes verkliga.
Jag gillade verkligen berättelsen och de senaste dagarna har jag sträckläst boken. Relationen mellan Jace och Clary gjorde att man ville veta mer, Valentines planer, som man aldrig kan förutspå, och irriterande uppförande gör honom till en perfekt skurk. Det var dessa faktorer som gjorde att jag ville läsa vidare.
Jag kan inte säga att det är en bok som är lättläst, men det är inte den svåraste jag har läst. Språket är rätt bra, det fångar mig inte direkt fast det är ändå tillräckligt. Jag tyckte att det var bra att Clare använde fördelarna med att tredje-person-perspektivet, nämligen att man kan skriva ur fler personers perspektiv. Dock blev detta lite rörigt på slutet. Clare kunde även ha kortat ner kapitlen lite. För ibland var de jättelånga och hade inget bra avslut som gjorde att man ville läsa vidare.

Jag tyckte om den här boken, den har tyvärr fortfarande ingen besatthetsfaktor även fast jag önskar att den skulle ha det. Berättelsen är bra och karaktärerna är genomtänkta men de är inte fantastiska.
Vissa saker trodde jag skulle få större plats i boken (SPOILER, markera för att läsa: som att Simon blev en vampyr, det skulle ju kunna vara en sådan där bomb som släpps i slutet av ett kapitel, men det skrevs bara in snabbt. SPOILER SLUT) det var lite chockerande när det bara hände och man knappt märkte något.

Språk: 3/5
Berättelse: 4/5
Karaktärerna: 4/5
Bokomslaget: 4/5
Boken: 4/5


Köp den:
på engelska - Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar