måndag 18 februari 2013

Beautiful Creatures


http://media.bonnierforlagen.se/bokbilder/b/9789155258986.jpgFörfattare: Kami Garcia, Margaret Stohl

Svensk Titel: Beautiful Creatures - Mörka Drömmar, Livsfarlig Kärlek
Serie: Caster Chronicles #1
Utgiven: 2009
Sidantal: 516

En förbannelse, ett val, två öden … När sextonårige Ethan möter den nya mystiska tjejen Lena, inflyttad till det lilla sydstatssamhället Gatlin, slår det gnistor. Hennes gröna ögon, mörka hår och gåtfulla personlighet fascinerar Ethan. De dras obevekligt till varandra, men deras kärlek är farlig och hotar att avslöja mörka hemligheter ur det förflutna.

När Lena fyller sexton år kommer hon att förändras. En okänd värld av magi väntar på att slå klorna i henne. Hennes krafter håller på att vakna, och hennes kärlek till Ethan kan inte få fortsätta … Men Ethan är beredd att göra vad som helst för att inte förlora Lena. Han tänker inte ge upp.


Ethan är den där typiska tonårskillen, han går på Jackson High i den lilla staden Gatlin. Han är en populär basketkille som oftast hänger med sin bästa vän Link.
Lena är en tjej, som inte är som alla andra. Hon skriver konstiga siffror på handen, har på sig andra kläder än tjejerna på Jackson High. Lena sätter sig längst fram i klassrummet och hon dyrkar inte Emily Asher och Savannah Snow. Men det är inte det märkligaste med Lena, hon är nämligen en besvärjare.
Jag älskar verkligen den här berättelsen. Den var inte så komplicerad som jag trodde att den skulle vara! Jag fastnade för den redan efter ett par kapitel och ville bara fortsätta läsa. Medan många andra tyckte att den var långsam, fann jag att det hände något hela tiden. Det som skiljer den mest från andra paranormal är att den beskrivs ur en killes perspektiv, vilket jag tycker är mycket intressant.
Budskapet verkar definitivt ha att göra med folks öden. Jag tolkar det som: Kan man styra över sitt eget öde? Och om man kan, vill man då det? Och om man vill, får man det?

Jag tyckte mycket om hur boken började, den berättade direkt hur den skulle sluta, men ändå inte. Jag kunde inte sluta tänka på att Gatlin, Jackson high, påminde mycket om TV-serien One Tree Hill, fast med lite övernaturliga inslag. Det är inte något dåligt, det bara gjorde det lite roligare. Jag gillar verkligen relationen mellan Lena och Ethan, även om det är kärlek vid första (eller innan första) ögonkastet, så får relationen tid att växa fram. Det är inte lika mycket pang-på-nu-är-vi-kära, utan det är lite osäkert, obekvämt och pinsamt, precis som jag tycker att det ska vara!
Spänningen hölls på topp eftersom man aldrig visste, blir Lena ljus eller mörk? Ena sidan trodde jag det ena och sedan totalvände det när jag vände blad. Relationen tar mycket plats i boken men det för med sig hela den andra berättelsen om Genevieve och allt om besvärjarna, så det blir inte ännu en fånig kärleksroman utan den känns lite mer vuxen!

Språk: 5/5
Berättelse: 5/5
Karaktärerna: 5/5
Bokomslaget: 4/5
Boken: 4.5/5


Köp den:
på svenska - Adlibris eller Bokus
på engelska - Adlibris eller Bokus

Ett extra tack till Semic Förlag för detta fina recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar