torsdag 28 mars 2013

Foxfire

Foxfire : confession of a girl gang
Författare: Joyce Carol Oates
Svensk Titel: Foxfire - En tjejligas bekännelser
Utgiven: 1993
Sidantal: 409

Det är 1950-talets USA. En grupp 13-åriga tjejer i en mindre stad startar en tjejliga och kallar sig Foxfire - för att slå tillbaka mot fattigdomen de omges av, och hämnas orättvisor och förödmjukelser de utsätts för.

Tjejerna är unga och utsatta redan genom att de alla kommer från hem där familjerna är trasiga av alkoholism och hustrumisshandel. I gruppen finner tjejerna sin enda tillhörighet och identitet.

När sedan Foxfireligan börjar göra inbrott och hämnas märker de snart att de får makt.

Där finns bland annat hämnden på den närgångne läraren Buttinger, anfallet på försäljaren Wimpy Wirtz som tafsar på dem, stölden av ett annat gängs bil - och en färd i den som slutar i diket. En av tjejerna skriver Foxfires dagbok och ser, åratal efteråt, tillbaka på tiden med Foxfire.


Min favoritkaraktär i boken, och även den jag är lite rädd för, är så klart Legs. Hon är en cool tjej som gör allt för att skydda sina vänner från kräken som även är kända under namnet ’män’. Fast ibland går det lite överstyr.
Jag gillade berättelsen, även om det är svårt att hänga med. Man kan inte riktigt säga vilken som var berättaren i boken, det störde mig lite. För det var Maddy som skrev sina memoarer och tänkte tillbaka i tiden men ibland kändes det som att man var i Legs huvud.

Jag tycker att det var intressant att följa gänget som började som något litet och relativt oskyldigt till att det blev stort och nästintill okontrollerbart. Boken är intressant och jag är finner omgivningen intressant. Karaktärerna är väldigt genomtänkta och beskrivs på ett sätt som känns äkta. Tyvärr är det ingen som direkt fångar mitt intresse, förutom Legs, för än väldigt sent i boken.
Detta är en mycket välskriven bok och jag hittar inga hål i historien. Den får mig att tänka till på hur kvinnorna hade det på den här tiden. Det är kul att man ser att dessa unga tjejer vill bryta sig fria.

Språk: 5/5
Berättelse: 4/5
Karaktärerna: 4/5
Bokomslaget: 4/5
Boken: 3/5


Köp den:
på svenska - Adlibris eller Bokus
på engelska - Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar