fredag 29 mars 2013

Soulless

SjällösFörfattare: Gail Carriger
Svensk Titel: Själlös
Serie: Parasol Protectorate #1
Utgiven: 2009 (2013)
Sidantal: 365

Tack Månpocket för detta recensionsexemplar!

Att vara Alexia Tarabotti i det viktorianska London är inte det lättaste. För det första har hon ingen själ. För det andra är hon redan tjugofem år och fortfarande ungmö - ett faktum som inte blir bättre av att hon är rejält kurvig, frispråkig och - värsta av allt - halvitalienska. Men detta är bara början på Alexias problem. Döda vampyrer, alldeles för stiliga varulvar och hemliga sällskap är snart vardagsmat och frågorna hopar sig: är hennes själlösa förmågor verkligen en tillgång? Vem är fienden egentligen? Och viktigast av allt: finns det te?

Vem som är favoriten i den här boken är faktiskt väldigt svårt att avgöra, jag gillar alla karaktärerna väldigt mycket! Men om jag måste välja så blir det väl Alexia. Jag älskar hur hon alltid tänker på mat och hennes historia. Det här med att hon är en ‘gammal’ ungmö och att hon alltid fick höra hur ful hon är finner jag unikt mot andra karaktärer.
Jag gillar berättelsen dock hade jag lite svårt att hänga med ibland. Jag brydde mig inte heller om hela berättelsen med de övernaturligas försvinnande. Det som gjorde att jag ville fortsätta läsa var relationen mellan Alexia och Lord Maccon.
Språket i den här boken är väldigt annorlunda, jag rekommenderar verkligen att man läser denna på svenska. För det är väldigt många ovanliga ord och de orden är en stor del av berättelsen. Jag gillade att det var det ‘allvetande’ perspektivet fullt ut och man kände att man hade koll på världen.

Det var väldigt roligt att läsa den här boken, den hade väldigt roliga kommentarer som man kommer ihåg. Jag tyckte att det var roligt att varulvarna och vampyrerna levde öppet tillsammans i samhället. Det var något nytt och fräscht, oftast vet inte många att det finns övernaturliga varelser, men här visste alla!
Det som var tråkigt var att den inte lämnade mig med någon mer känsla än: Jaha, då var den boken slut.

Språk: 4/5
Berättelse: 4/5
Karaktärerna: 4/5
Bokomslaget: 3/5
Boken: 3.5/5



Köp den:
på svenska - Adlibris eller Bokus
på engelska - Adlibris eller Bokus

1 kommentar:

  1. Åh, Parasoll Protektoratet är underbart! Men akta dig, till skillnad från Själlös har Chanslös en hemsk cliffhanger xD

    SvaraRadera