söndag 19 maj 2013

Boktips från tävlingen #1

Linnea - LiijoBooks
Har så svårt att säga endast EN bok, eftersom det är så beroende på vad jag är sugen på att läsa. Men en bok som har hängt med mig i många år, och som alltid kommer att ligga mig varmt om hjärtat är faktiskt en klassiker. Nämligen Stolthet och Fördom av Jane Austen. Jag kan inte låta bli att älska all dramatik och kärlek. Att ligga i skuggan en varm sommardag och läsa om livet förr i tiden, och fundera över vad huvudkaraktärerna egentligen tycker om varandra och varför de gör som de gör - finns det något bättre?

Beate - Bokbeate
Svårt! Jag läser mest övernaturliga böcker... :P Men den bok jag har valt i alla fall är Systrar i Jeans av Ann Brashares. Den handlar om de fyra tjejerna Lena, Bridget, Tibby och Carmen som står inför sin första sommar utan varandra. När Carmen av en slump köper ett par jeans om på ett magiskt sätt passar dem allihop bestämmer de att de ska skicka jeansen emellan sig för att hålla kontakten. Första gången jag läste boken var jag helt uppslukad. Det var en av de första "tonårsböckerna" jag läste och jag var totalt fascinerad. Genom serien så lärde jag mig jättemycket om vänskap och om livet och om kärlek. Tjejernas vänskap är verkligen bland det finaste jag har läst om och jag tror att alla har något att hämta ifrån Systrar i Jeans. :) 

Sandra Pettersson
Jag skulle rekommendera Janet Evanovichs böcker om Stephanie Plum. Den första heter "One for the money" eler "lovligt byte" på svenska. Den handlar om en tjej som efter att ha förlorat jobbet hotar till sig en tjänst som prisjägare (bountyhunter) hos sin kusin. Man kan väl säga att hon har mer tur än skicklighet, men roligt är det i alla fall =)

Hedvig Andersson
Min absolut bästa favoritbok, Jellicoe Road av Melina Marchetta! Den har allt; vänskap, kärlek, svek, mysterier... Och den är skriven på ett så himla fint sätt. Jag kan inte ens beskriva i ord vad jag tycker om den här boken. Jellicoe Road (svårt att förklara kortfattat, men jag gör ett försök) handlar om Taylor som när hon var liten övergavs av sin mamma på 7 eleven. Hon går på internatskola på Jellicoe Road där ett "krig" utkämpas mellan skolan, eleverna från staden i närheten och kadetterna från Sydney. Kärlek, vänskap, spänning och mysterium vävs ihop till en fantastisk bok. Min beskrivning får den att låta 74 gånger sämre än den är...



Mitt tips:
Jag tipsar om en bok som jag läste för några månader sedan. Nämligen "Tell the Wolves I'm Home" av Carol Rifka Brunt. Den handlar om June vars bästa vän är hennes morbror, Finn. Det jobbiga är att Finn är döende i AIDS. Boken utspelar sig 1987 då AIDS precis hade börjat bli uppmärksammat. På Finns begravning får June kontakt med en främmande man som heter Toby och som kände Finn. De inleder en relation till varandra och snart får June veta att allt inte var som hon alltid trott. Den är en fin bok om vänskap, kärlek, familj och sorg. Den lär oss om att det vi tror att vi vill ha och det vi egentligen vill ha inte alltid är samma saker! (Kommer på svenska under namnet "Låt vargarna komma")

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar