tisdag 7 maj 2013

Mind Games

Mind Games (Mind Games, #1)Författare: Kiersten White
Serie: Mind Games #1
Utgiven: 2012
Sidantal: 237

Fia was born with flawless instincts. Her first impulse, her gut feeling, is always exactly right. Her sister, Annie, is blind to the world around her—except when her mind is gripped by strange visions of the future.

Trapped in a school that uses girls with extraordinary powers as tools for corporate espionage, Annie and Fia are forced to choose over and over between using their abilities in twisted, unthinkable ways…or risking each other’s lives by refusing to obey.


Jag hade inte alls läst många recensioner på den här boken innan jag tog tag i den. Men det jag hade hört var att folk gillade den men var inte sålda. Jag hade halvhöga förväntningar, jag har läst Paranormalcy av White innan och tyckte den var sådär så jag väntade samma känsla av den här boken.

Fia var en karaktär som var lite åt det galna hållet, vilket man kan förstå då hon jobbar som en mördare. Man kände sig hela tiden stressad när man läste hennes tankar. Dock var hon väldigt kärleksfull mot sin syster, även om hon inte var en trevlig person mot alla andra. Annie är Fia’s storasyster som kan se framtiden, fast hon är helt blind vanligtvis. Hon slår mig som en väldigt trevlig person som man kan lita på och som är snäll och öppen mot alla.

Man läser ur både Fia och Annie’s perspektiv och det växlar i samband med kapitlen. Jag tycker att det passar bra in här och det visar också vilken kontrast det är mellan de två huvudkaraktärerna. Jag gillar hur White använder sig av att upprepa ord för att få fram Fia’s stressiga person och hur hon lyckas med Annie’s karaktär trots att hon inte ser något. Men jag tyckte inte att det var något större klimax i den här boken, det kan bero på att den är kort och fruktansvärt intensiv genom hela berättelsen.

Anledningen till varför jag ville ha boken var det fantastiskt fina omslaget. Jag tror att det var bra att jag inte hade allt för höga förväntningar på den här, det gjorde att boken lätt levde upp till dem. Jag gillade boken och hur systrarna försöker göra allt för att skydda varandra eftersom de inte har någon annan. Det var också bra att det inte var en perfekt relation mellan dem det gjorde att det blev mer och mer trovärdigt och man kände mer för dem.

Betyg:



Köp den:
på engelska - Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar