lördag 10 augusti 2013

Bok till Film: misshandel eller inte? Pt. I

Jag läste ett inlägg av BokBeate (som ni hittar här) där hon berättar lite om vad hon tycker om filmatiseringar av böcker. Det är det som har inspirerat mig till detta inlägg. Jag tänkte först skriva enbart en kommentar men sedan insåg jag att det blev alldeles för långt.

Beate frågade i slutet på detta inlägg två frågor:

-Vill ni alltid läsa boken innan ni tittar på filmen? 
-Tycker ni att historien bara blir misshandlad om man adapterar det till en film eller gillar ni det?

Eftersom jag är ett film- och tv-serie-freak och en bokslukare triggade detta igång mig rejält! Men jag svarar på första frågan först och andra i ett annat inlägg!

Fråga ett: Vill ni alltid läsa boken innan ni tittar på filmen? 
Det första svaret hade jag kommer att tänka på är: JA! Hmm... Sedan tänker jag lite och kommer faktiskt på att nej, jag vill nog inte alltid läsa först, eller ens läsa boken alls. (Oh, no she didn't?!) Men liksom Beate är jag älskar berättelser. Stora och små. Långa och korta. Att berätta berättelser. Att läsa berättelser. Att se på berättelser. Att höra berättelser. Musik, filmer, böcker, spökhistorier. Allt. 
Därmed kan jag sortera in berättelserna i olika "fack" beroende på hur jag vill uppleva dem. Till exempel så tittar jag helst på romantiska komedier på film och läser paranormal. Detta är för att jag klarar inte av FYRAHUNDRA sidor av förutsägbar kärlek när det är allt berättelsen handlar om! I övernaturliga böcker händer det i alla fall mer!
Det finns ju även tillfällen då jag inte vet att filmen var en bok förrän jag sitter där och tittar på den. Då är det ju lite för sent... 
Om jag gillar en film väldigt mycket och sedan får reda på att det var en bok först brukar jag kolla upp vad andra tyckte om boken vs. filmen. Därefter bestämmer jag mig om jag vill läsa boken eller inte. För jag vill inte riskera att förstöra filmupplevelsen. Så är det tvärtom också. 

Avslutningsvis: Är det en bok som jag har hört talas om och som många tycker om (Ender's Game, Maze Runner) som ska bli film brukar jag försöka läsa boken innan. Om historien verkar intressant. Annars händer det nog oftare att jag ser filmen först.

1 kommentar:

  1. Wow, vad glad jag blir att du inspirerades av mig! Vilken ära :D
    Och jag håller med dig i ALLT du säger! Romantiska komedier = bäst på film, paranormal = bäst på bok. Ender's Game och Maze Runner är också exempel på böcker jag gärna vill uppleva i bokform innan jag ser det på film :)
    Jättebra inlägg!!!

    SvaraRadera