lördag 2 november 2013

Dead Time

Tid att dö

Författare: Anne Cassidy
Svensk Titel: Tid att Dö
Serie: En Mördares Anteckningar #1
Utgiven: 2012
Sidantal: 319

TACK Rabén & Sjögren för detta recensionsexemplar!

Rose Smith har inte sett sin styvbror Joshua på fem år, inte sen hennes mamma och hans pappa försvann. Till slut ska Rose och Joshua träffas och hon är övertygad om att han vill återuppta sökandet efter de försvunna föräldrarna. Rose är däremot väldigt tveksam till att gräva i det förflutna, hon har för längesen gett upp hoppet att de ska återfinnas.

När Rose är på väg för att träffa Joshua blir hon vittne till ett knivmord på en kille i hennes skola. Bara ett par dagar senare blir hans flickvän också knivmördad och Rose hittar hennes kropp på kyrkogården. Polisutredningen går långsamt och Rose tar saken i egna händer. Medan hon försöker reda ut vem som mördat killen och tjejen, fortsätter Joshua jakten på deras föräldrar. Och de är helt ovetande om att deras jakt leder dem till mördarens anteckningar och att de till slut kommer ett steg närmare sina föräldrar ...


Okej, här har vi en tjej, Rose, som bor med sin farmor och har förlorat sin mamma. Fast hon tror inte riktigt att mamman är död, utan försvunnen. Hon kommer ihåg att hon hade en styvbror vars pappa försvann samtidigt och Rose har förbjudits att umgås med styvbrodern. Samtidigt så sker det en massa mord runt omkring Rose, som förövrigt är lite mobbad. Det här kan faktiskt bli bra tänkte jag, så blev det inte...

Rose känns fruktansvärt platt som karaktär. Mycket typisk och så. Vill vara "svart och svår", men når inte fullt ut dit. Hon är alldeles för upprorisk mot sin mormor, på ett sätt som inte framstår naturligt. Sen har vi Joshua, och jag vet inte. Jag vet ärligt talat inte.Det var inte jättelänge sedan som jag läste boken och jag har redan glömt av vad han var för en karaktär, jag fick till och med kolla upp namnet!

Det hade kunnat bli intressant om Joshua och Rose hade funnit varandra och det hade uppstått en liten romans mellan dem. Men det hände inte. Sedan har vi det här med morden. Jag fattar inte riktigt även om jag har fått förklarat för mig i boken varför de skedde.

Detta var inte något för mig alls! Jag visste inte ens om jag skulle orka att ta mig igenom hela boken. Så illa var det. Slutet var oväntat, det kan jag erkänna och det kunde ha blivit riktigt spännande, men istället kändes det onaturligt.

För mig känns den här boken som att den var full av "det kunde ha varit, men det blev inte så..."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar