söndag 3 augusti 2014

Bokköpsstopp, och varför vi behöver dem!

Det är nog ingen som surfar runt i bokloggsvärlden som inte har hört talas om begreppet bokköpstopp. Men vad är det egentligen? Jo, ett bokköpsstopp är när man under en period väljer att inte köpa några fler böcker. Anledningen till ett köpstopp är oftast att man tycker att man har alldeles för många böcker hemma. Men jag har tänkt lite extra på bokköpsstopp den senaste tiden och har då kommit fram till att det finns fler anledningar till varför man ska ta ett litet uppehåll i bokköpandet!


Det som inte har undgått många är att böcker är ganska dyra och priserna stiger hela tiden.  En bok på svenska kostar ungefär 40-50 kr i pocket, runt 120 kr häftad och mer än det inbunden. Men jag köper oftast böcker på engelska och då kostar det ungefär 70-120 kr i pocket, runt 60-160 kr häftad och 180-250 kr inbundet! Det är helt galna pengar om man tänker efter! Jag köper ungefär 4-5 (vilket egentligen är lite böcker jämfört med många andra!) böcker per månad, det brukar gå på ungefär 350-400 kr, det blir på ett år 4200-4800 kronor per år. Det kanske inte låter jättemycket för alla, men för mig som student är det mycket pengar.


Men problemet är, tyvärr, inte bara att vi blir panka. Personligen älskar jag berättelser oavsett om det är i böcker, låtar, bilder, filmer eller tv-serier. Jag älskar att gräva ner mig i dessa berättelser och lära mig allt om dem! Jag är 99.99 % säker på att anledningen till varför andra människor läser böcker är också därför att de tycker om berättelser. Men vad händer då när vi hamnar i en dålig spiral av köpande? Vad händer när vi vill läsa så många olika berättelser, köper hem så många berättelser, men inte hinner läsa färdigt alla innan nästa bokpaket är beställt? Vad händer när ha-begäret blir större än läs-begäret?

När vi köper böcker för att vi "måste" ha dem, på grund av att den precis kom ut, fint omslag eller "för alla andra har den", tror jag att vi har tappat bort den verkliga anledningen till varför vi egentligen vill ha böckerna. Vi vill ju läsa dem! Sanningen är ju att ingen vill ha en massa olästa böcker i hyllan, som troligtvis inte kommer bli lästa!


Jag tror att den enda lösningen på detta är att lära oss att uppskatta de böcker som vi äger. Gör vi det så kommer vi inte längre att ha några olästa böcker i hyllan längre, för vi kommer att ha slukat varje berättelse som vi äger! Och vi kommer att sluka dem gång på gång! Vi lägger mycket pengar för att få hem våra böcker, men vad händer sedan? Vi läser dem en gång och sätter sedan tillbaka dem på hyllan? Eller så läser vi dem inte ens? Tänk om du skulle köpa massa kläder som du bara använde en gång, eller inte alls, skulle inte det kännas som slöseri med pengar? Vi måste bli bättre på att slita ut våra böcker!

Men det är lätt att sitta här och bara skriva om det, det som kommer bli svårare är att göra slag i saken! Jag har nämligen bestämt mig för att utmana mig själv. För att få köpa en ny bok, ska jag först läsa två böcker som jag redan äger! Det kan vara en oläst bok eller en som jag läser om, det kvittar! Målet med denna lilla utmaning som ska hålla på tills 15 september, är att jag ska lära mig att uppskatta de böcker som jag har!




4 kommentarer:

  1. Jättebra skrivet! Håller med dig till 100% jag tänkte göra en bokbeställning precis men jag kanske ska läsa några av dem böckerna jag har istället..

    SvaraRadera
  2. Jag hade ett riktigt köpstopp (allt som gick att köpa på ICA var okej, men inget mer typ) nyligen i en månad, och har nu också kommit fram till att jag inte får köpa nya saker förrän jag använt slut på allt annat. Där inkluderat böcker! Hur ska jag klara mig nu när höstens böcker släpps? Jag kanske tar och använder ditt knep, som lite små-fusk sådär ;)

    SvaraRadera
  3. Tänkvärt! Tror också att köpandet av böcker till viss del handlar om vårt ha-begär. Det kommer nya böcker, alla andra läser dem, en ny fin utgåva har släppts och så vidare. Jag upplever själv att jag ofta känner att jag verkligen vill läsa den eller den boken men när jag väl får hem dem så är det skrämmande många som får stå ganska länge i bokhyllan innan jag plockar upp dem.

    SvaraRadera
  4. Åh vilket fint inlägg! Jag märker själv att jag inte alltid uppskattar böckerna jag läser om jag har för många som väntar, och ibland kan jag komma på mig själv med att vilja ha en del böcker "bara för att".

    Och angående TVD: Ja, i början är det lite för mycket tonårsgull kanske men eftersom jag vet att det blir mörkare/vuxnare sen stör det mig inte. Tycker bara det är en fin uppbyggnad. Men ja, jag gillar också sen när det blir mörkare och mörkare. Och jag älskar The Originals! Var lite tveksam i början men tycker att de har lyckats riktigt bra!

    SvaraRadera