fredag 2 januari 2015

Månadens Genre: Young Adult

Här listar jag tolv olika genrer, en varje månad. Jag beskriver genren lite kort och ger sedan min åsikt och exempel på bra böcker inom genren!

Young Adult, nästan mer känd som YA, är en stor genre som innefattar alla böcker som riktar sig till tonåringar och unga vuxna. Genren tar ofta upp teman som identitet, sexualitet, misshandel, mobbing, alkohol och droger. Alltså sådana saker som man ofta brottas med under tonårstiden.

Denna genre är väl den jag har läst mest. Ibland så är det riktigt bra, men det finns också böcker som är så cheesy och klyschiga som det kan bli. Jag tycker att YA lindar in världen och förfinar den lite, på gott och ont. Det är många gånger tydligt vilka som är onda och goda. (Många av de "onda" karaktärerna visar sig att de inte är onda, eller så blir de goda.) Träffar man någon vid 15-17 års ålder blir man kär direkt och håller ihop resten av livet, det är dessutom normalt att gifta sig vid 18 år. (Notera att det självklart finns fall då detta händer i verkligheten, men det är mer undantaget som bekräftar regeln.) Man romantiserar världen helt enkelt. Men samtidigt är det en genre riktad till tonåringar och det ska inte vara för rått och hemskt!


City of Bones (The Mortal Instruments, #1)
The Fault in Our Stars

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar