torsdag 29 januari 2015

Varför vi ska skriva inom vår favoritgenre

För ett par dagar sedan skrev jag om varför man inte ska skriva inom sin favoritgenre. Men vad håller jag på med då? Jo, att skriva inom min favoritgenre, dystopi. Så då får jag ju fundera vidare, varför ska man skriva inom sin favoritgenre?

Inom favoritgenren har man läst många böcker. Man vet precis hur det ska vara och man kan lätt hitta hålen i berättelserna som inte håller måttet, man förälskar sig också mycket lätt i en välskriven bok inom genren. Vilket också betyder att man vet precis vilka fallgropar som man kan falla ner i, detta gör att du är vaksam för dessa och inte lika lätt faller ner i dem.
 
En annan fördel är att eftersom vi har läst många böcker tidigare så har vi koll på vad man har gjort tidigare vilket egentligen gör det lättare att inte skriva en historia som är likadan en som har skrivts tidigare. Detta gör också att du kan ta hjälp av dina favoritböcker för att lappa ihop de hål som kan uppstå. T ex om du skriver om vampyrer och funderar på vad som ska hända när de går ut i solen, då kan du kolla på vad som tidigare har gjorts för att förklara. Men kom ihåg att sätta din egen tvist på det! (Gör inte dina vampyrer glittriga av solen, men kanske av vitlök?)

Har du känt att du saknar något inom din favoritgenre? En sorts berättelse, karaktär eller tema? Sitt inte bara där då. Skriv ned det på en lapp eller i anteckningarna på mobilen och spara det. För det kan utvecklas till en riktigt bra idé som är precis vad din favoritgenre i nuläget saknar. Och hur skulle du veta att genren saknar det om det inte vore din favoritgenre?

Jag ska ge er ett litet extra tips om att skriva inom sin favoritgenre. Vänta! Vänta tills du har kommit på en riktigt, riktigt bra historia som är hyfsat unik. Jag har påbörjat många dystopiberättelser tidigare, men jag har inte ens orkat förbi 10 000 ord, för jag inser att det är platt eller kopierat. Och då är det inte kul. Så vänta, skriv något annat för när du minst anar det så träder de där karaktärerna med de där livshistorierna in i din hjärna och då kan du skriva hur många ord som helst om dem!

Läs gärna mitt tidigare inlägg om "Varför vi inte ska skriva inom vår favoritgenre".

2 kommentarer:

  1. Nu måste jag säga att jag faktiskt ganska långt håller med dig IGEN. Alltså riktigt intressant det här, roligt att du tog upp det! :)

    SvaraRadera
  2. Jag ska börja tänka på ditt tips om att skriva ner sådant man saknar. Det är ju jättesmart! Känner ofta att jag kommer på något sådant när jag läser. :)

    SvaraRadera