söndag 8 mars 2015

Att få idéer - Världar

Bokbeate kom på en så bra idé! Hon skrev om att få idéer och jag tyckte att det var så roligt att läsa om det så jag tänkte att jag skulle skriva om hur jag brukar få idéer till berättelser. 

Det andra sättet är att jag ser något i vår värld som jag tänker: Hm, om jag ändrar den saken, hur skulle det påverka samhället i stort? Jag börjar alltså processen med världsskapandet. Det kan hända att jag har skapat en hel värld som är totalt, absolut folktom. För jag har inte skapat några karaktärer till denna värld än.

När jag pratar om "världar" behöver det inte nödvändigtvis betyda en hel fantasyvärld, utan det kan vara levnadsförhållanden för en karaktär som lever i vår värld. Jag har påbörjat ett manus men en karaktär där jag först lärde känna hennes värld innan jag "träffade" henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar