tisdag 16 juni 2015

Första Utkastet: En bit av dig

Jag tänkte att jag skulle skriva en inläggserie på sex inlägg där jag ger tips om vad som hjälpte/hjälper mig i mitt skrivande.  Jag kommer att fokusera på första utkastet och dela lite grejer som har hjälpt mig.

Dra nytta av dina egna erfarenheter! Åh, så tråkigt. Tro mig jag vet, detta är ett av de tråkigaste men också det bästa råd som jag själv aldrig fick. Jag lärde mig detta den hårda vägen.




Under mitt sista år på gymnasiet hade jag valt att skriva en bok som gymnasiearbete. Vilket var ett stort åtagande, jag hade aldrig färdigställt en berättelse som var längre än fem sidor! Jag hade en storslagen paranormal i tanken och direkt efter att dispositionen var klar började jag skriva.

Men det blev bara problem... Och efter några månader av att ha skrivit på min paranormal bytte jag spår helt, till en ny berättelse. Här är vad jag skrev i min gymnasiearbetesblogg om varför jag bytte berättelse:

1. Jag kunde aldrig riktigt relatera till min förra berättelse, och om jag inte kan relatera till den hur ska någon annan kunna det?
2. Jag skriver hellre något kort och bra än långt och dåligt!
3. Jag behöver inte göra lika mycket efterforskningar till den nya berättelsen utan kan förlita mig på mina egna erfarenheter för det mesta!

Jag fokuserar på punkt 1 och 3. Tänk lite på dem. Självklart kan du skriva en episk fantasyroman med drakar och troll, men om du inte kan relatera till en enda del av din berättelse då vet jag inte hur någon annan ska kunna göra det tyvärr. Och med detta menar jag inte alls att du måste skriva en samtida roman med exakt samma händelser som du har upplevt. Du kan skriva fantasy, men ge den någonting av dig själv, gör huvudkaraktären till ditt alter ego eller lista fem av dina egenskaper och dela ut dem till dina karaktärer.

Poängen är att det du skriver det ska vara en liten bit av dig på papper. Du ska känna något när du har ihjäl en karaktär eller när det går bra för dem. Det är dina karaktärer, det är din värld, det är din berättelse. En bit av dig.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar