fredag 26 juni 2015

Första Utkastet: Ta dig lite tid

 Jag tänkte att jag skulle skriva en inläggserie på sex inlägg där jag ger tips om vad som hjälpte/hjälper mig i mitt skrivande.  Jag kommer att fokusera på första utkastet och dela lite grejer som har hjälpt mig.

All du egentligen behöver för att skriva ett första utkast är en idé, något att skriva på och tid. Det verkar väl inte så svårt? De två första brukar i alla fall lösa sig av sig själva, sedan kommer vi till tiden... Där verkar det som det största problemet är för många. Även för mig.




För att kunna skriva en bok så måste man ha disciplin på sig själv. För det är ingen annan som kommer stå bredvid dig och säga till dig att börja skriva, eller säga till dig hur länge du ska skriva. Du är din egen chef i detta fallet, så ta ditt ansvar!

När jag skrev mitt allra första utkast så bestämde jag mig för att jag var i alla fall tvungen att sitta framför min dator i en timme varje helg. Det var timmen då jag jobbade med min text, ibland skrev jag inte en enda bokstav och ibland höll jag på i flera timmar och skrev så att fingrarna började värka.

Nu när jag skriver brukar jag sätta en timer på telefonen, jag brukar skriva i en och en halv timme och sedan ta en paus och sedan sätta timer igen. Ibland blir det ingenting och ibland massor, men chansen är större att jag skriver på min text om jag sitter framför datorn och stirrar på dokumentet!

Faktum är att det tar tid att skriva en bok, tid som du måste avsätta till ditt skrivande om du vill ha ner din berättelse på papper. Ingen bok har skrivit sig av sig självt, om du vill skriva en bok måste du ta dig tiden som krävs. Men det är värt det när du sätter punkt för ditt första utkast!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar