torsdag 9 juli 2015

Förarbete igen eller mellanarbete?

Jag har gjort något som jag verkligen inte förespråkar, jag har avbrutit mitt redigeringsarbete på min samtida roman för att arbeta vidare med min dystopi-berättelse.

Jag har suttit i flera timmar utspritt över de senaste fyra(?) månaderna och bara försökt pressa ur mig scener till min samtida berättelse utan att ha kommit ens ett ord framåt. Jag har försökt med allt känns det som, men jag kan inte sluta att tänka på min dystopi-berättelse! Troligtvis är det för att min dystopi är en trilogi och även om jag har skrivit klart första utkastet till första boken, så är inte berättelsen slut än...

Nu sitter jag och arbetar på min dystopiska värld och utvecklar den mer än vad jag hade gjort innan jag började skriva. Men jag tror att det på ett sätt har varit bra att jag redan har skrivit ett utkast i den världen för att då har jag fått en bättre överblick på vad som funkar och inte, plus att jag har upptäckt en del plot-holes som ska tätas till!

Så just nu är det mycket efterforskningar som görs som ligger till grund för min värld. Det är väldigt kul att skapa sig en egen värld, men samtidigt så är det väldigt tidskrävande. Du får skapa dina egna lagar och regler, men samtidigt kan du inte "go wild and crazy" för du måste ändå ha grundat det på något. Jag funderar på att kanske göra ett mer ingående inlägg om världsskapande, men vi får se vad som händer i framtiden!

1 kommentar:

  1. Gör gärna ett sådant inlägg! Intressant att se hur andra tänker ;)

    SvaraRadera