fredag 17 juli 2015

Fortsätta skriva eller redigera? Hjälp!

För er som inte vet det så håller jag på att skriva en dystopi-trilogi (originellt, jag vet!). Första utkastet till första boken är klart, men nu är fråga hur jag ska fortsätta. Jag behöver verkligen era tips!

Jag har två alternativ:
1. Börja redigera del ett. 
2. Skriva första utkastet till del två. 

Jag skrev klart min disposition till del två igår, så jag är egentligen redo att börja skriva den, men sen vet jag inte om det är smartast att ha alla första utkast klara och redigera de lite omlott, eller om jag ska göra ett klart i taget?

Uppskattar verkligen alla tips jag får, och jag kommer inte att börja skriva förrän i höst ändå så ni har tid att tipsa på!

3 kommentarer:

  1. Hmmm jag har personligen gjort lite omlott~ fast det var egentligen meningen att jag skulle göra klart första boken helt och hållet innan jag började på uppföljaren.
    Jag tror det kan vara bra att redigera del ett innan du går vidare till del två, ifall du skulle vilja ändra något i del ett som sedan har någon påverkan på del två.
    Det kan ju också vara bra att bli klar med redigeringen med tanke på att det inte är det roligaste att göra xD

    Du har i alla fall tid på dig att fundera över det om det inte blir förrän till hösten ^^

    SvaraRadera
  2. Håller med Mimmi! Har inte själv kommit så pass långt att utkastet till historien jag skriver på är färdigt, men det kan nog vara skönt att redigera först, ifall att du vill ändra på något. Annars blir det ännu mer redigering sedan! Men om du har skrivarlågan uppe så kan det ju vara bra att skriva också :)

    SvaraRadera
  3. Mitt tips är att redigera del 1! Åtminstone en grovomgång så du kan korrigera fel eller se till att lägga in lite mer forshadowing till del 2 :) Då kan du använda skrivningen av del 2 som en morot när det känns segt med del 1! Så har jag gjort och det fungerar väldigt bra ;)

    SvaraRadera